dinsdag 28 april 2015

Voorbereid spreken


Oefening baart kunst. Maar de meeste gesprekken voeren we maar een keer - zelfs de belangrijkste in onze loopbaan. Is dat niet raar?

Ik vind het raar. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat je meer resultaat in je gesprekken kunt behalen als je ze oefent. Begin daar vandaag al mee. Structureer gedachten. Scherp plannen aan. Bereid je professioneel voor op je gesprek, presentatie of pitch. 

Doel
In ieder gesprek wil je iets bereiken. Of het nou om een gesprek met een journalist gaat, met een leidinggevende of een opdrachtgever. Een investeerder, buurtcomité, Raad van Bestuur, of gemeenteraad. Je wilt informatie overbrengen. Iemand overtuigen van jouw gelijk. Of jouw boodschap goed tussen de oren van de ander(en) krijgen.

Zelfvertrouwen
Wil je je plannen verhelderen? Laat je bevragen. Je hebt veel vragen nodig. Lastige vragen. Die helpen jou na te gaan of je je plan, kennis en gegevens op orde hebt. Of je goed bent voorbereid. In een goed oefengesprek ontdek je waar je verhaal goed loopt, en waar je aarzelingen zitten. Die trek je glad. Daarna presenteer je met meer zelfvertrouwen je idee. Je hebt het immers al eens door een vragenvuur geloodst.

Ervaring
Heb je een vragensteller nodig? Ik help je graag. Voorgesprekken voeren is mijn dagelijks werk. Ik heb de perfecte instrumenten op zak. Werkte na een studie communicatiekunde ruim 15 jaar in de journalistiek en voorlichting. Als PR-adviseur, als journalist, als woordvoerder. Ik stond voor nieuwscamera’s, sprak met journalisten, politici en ondernemers. Ik kan me snel verdiepen in mensen en onderwerpen, goed luisteren, en goede vragen stellen.

Scherper
Regelmatig krijg ik als radio-journalist complimenten over mijn vragen in het voorgesprek. Die zijn soms scherper dan de vragen in de uitzending. Gevolg: "de radio-uitzending viel eigenlijk wel mee!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten